Dzisiaj krótka porada na temat tego, jak efektywnie oceniać swoją umiejętność organizowania się. Będąc swoim osobistym trenerem ogarniętości mamy powinność zmierzyć w pewnym momencie efektywność naszych działań w zakresie zarządzania swoim czasem. Jak to zrobić?
Krok 1:
Pozwoli Ci zobaczyć, jak ma się Twoja umiejętność organizowania się. Odwołując sie do kalendarza wypisz wszystkie zadania realizowane w ciągu dnia. Policz realny czas, jaki został przeznaczony na poszczególne zajęcia. Oceń je na podstawie poniższych kryteriów:
- celowość,
- moment realizacji,
- zgodność z zasada Eisenhowera,
- nakład czasu.
Krok 2:
Następnie sprawdź, jakie proporcje miały poszczególne zadania. Ten krok pozwoli Ci zobaczyć, jak ma się Twoja umiejętność organizowania się w aspekcie poprawnego planowania zadań i trzymania się planu podczas ich realizacji. W tym kroku prawdopodobnie ocenisz również, na co tracisz niepotrzebnie czas, co można byłoby wydelegować lub zlecić komuś innemu, co w zasadzie można było pominąć i w ogóle się tym nie zajmować.
- Czy realizacja była celowa?
- Oddziel czynności celowe od niecelowych.
- Oblicz proporcje czasu, jaki zajęły zadania celowe, a jakie bezcelowe?
- Czy moment realizacji był wybrany właściwie?
- Oddziel czynności w dobrym momencie od tych w złym.
- Oblicz proporcje czasu, jaki zajęły zadania w dobrym momencie i te w złym?
- Czy zgodnie z zasadą Eisenhowera było to zadanie typu 1, 2, 3, czy 4?
- Posegreguj zadania w 4 grupy.
- Oblicz proporcje czasu, jaki zajęły poszczególne zadania?
- Czy nakład czasu był adekwatny?
- Podziel zadania na te, na które przeznaczono odpowiednia ilość czasu, na te, które trwały za długo oraz na te, na które zabrakło odpowiedniej ilości czasu.
- Oblicz proporcje czasu.
Krok 3:
Jak oceniasz zatem swoją umiejętność organizowania się? Zastanów się, czy jesteś wystarczajaco efektywna / efektywny? Co już robisz dobrze, a nad czym jeszcze należałoby popracować? Który zakres zarzadzania czasem, jaki dostajesz codziennie, sprawia Ci największą trudność? Czy możesz w jakiś sposób uprościć czynności lub zminimalizować ich liczbę na liście zadań? jesli tak, zaprojektuj działania naprawcze i za jakiś czas (np. po kilku tygodniach) wróć tutaj i dokonaj jeszcze raz oceny swojej efektywności.